5 Şubat 2014 Çarşamba

DOĞRU AKıM MOTORLARı ENDÜVI SARıMLARı.doc - 530 KB

DOĞRU AKıM MOTORLARı ENDÜVI SARıMLARı.doc - 530 KB

Elektrik makinelerinde bobinaj.

4 Şubat 2014 Salı

Yat Sektörü ve Makine Zabitleri

Yat sektörü çok ilginç ve içerisinde bir o kadar insanı barındıran,denizciliğin adeta kangrenli bir uzuvu haline dönüşmüş olan koludur.
Yat sektörü,hem güverte hem de makine zabitleri için gerçekten çok zor uyum sağlayabilecekleri bir alan olmakla beraber birçoğu ya başlamıyor ya da başlayıp hemen ardından bırakıyorlar.Maalesef durum bu haldedir.Aslında denizciliğin son döneminde patlama yapmış olan ehliyetli ama yetersiz eleman fazlalığı, insanların son dönemde bu sektöre fazlasıyla yönelmelerine neden olmuştur.Ama bu etkenlere ve etmenlere rağmen yat sektöründe patronlar genellikle kaptanları muhatap alırlar.Güverteciler bu konuda daha avantajlılar diyebiliriz.Ticari gemilerin ofislerine veya merkezlerine gittiğiniz zaman,hangi sınıf gemi adamı olursanız olun mutlaka bir ön görüşme olacaktır ve karşınızda sizi dikkate alan birileri olacaktır mutlaka.Ama yat sektöründe,çok çok iyi çarkçı olmanız,yat sektöründe ''en az'' 5-10 yıl hizmet vermeniz,yat raconunu bilmeniz(bunu daha sonra açıklamalı olarak yazacağım),etiketli konuşmayı iyi bilmeniz ve haddinden fazla insan tanımanız durumunda bu sektörde hatırı sayılır bir teknede iş bulabileceğiniz anlamına gelir.
Fakat bu durum güverte sınıfı gemi adamları için böyle değil.İster fırıncı olsun,ister okulunu okusun eline en az bir yat kaptanı ehliyetini alan herkes doğrudan mal sahiplerinin(tekne sahipleri)muhatabıdır.Eğer yazdıklarımdan şüphe duyuyorsanız test edebilirsiniz.Yanınıza makineci/güverteci arkadaşınızı alıp,X isimli bir yeri arayın.İkiniz de aynı tecrübelere sahip olun hatta makineci daha fazla tecrübeli de olabilir,arayın,konuşun.Makinecinin alacağı cevabı duyar gibiyim,''teşekkür ederiz,şu an ihtiyacımız yok.''Ama kaptan arkadaşa ayaküstü dahi olsa birkaç soru sorulur ve mülakat edilir.Durumun vehameti böyle arkadaşlar.
İşte tekne-yat sektöründe makinecilerin en büyük sıkıntıları bunlar ve bunlardan doğan sorunlardır.Armatörle başlayan ikinci sınıf eleman pozisyonu,kaptanın ve güdümündeki gemicilerin aba altından sopa göstermeleriyle devam eder.Eğer yat sektöründe makineciyseniz fabrika gibi üretim yapabilmeli,kaptan oldur dediğinde oldurabilmeli,herşeyin sanki Allah yapısıymış gibi bozulmamasını sağlamalı,herkesten çok çalışıp ama hiçbirşey yapmıyormuş gibi davranılmasına ses çıkarmamalı,geleceğin kaptanı olan gemicilere saygıda kusur etmemeli ve onlara bu konuda tam destek vermeli,hak talebinde bulunmamalı zira zaten çalışmıyor yatıyoruz,aradaki yetkililere(müdür,menajer)yağdanlık yapmalı veya bunu yapmaya zorlanmalı gibi sayabileceğim onlarca sıkıntı makineci arkadaşları bekliyor.Hangi yeterlilikte olursanız olun,hangi okuldan mezun olursanız olun.Kaldı ki genel olarak şöyle de bir kanı var,ehliyet ve tecrübe ne kadar yüksekse o kadar baskı altına alınmaya ve ezilmeye çalışılırsınız.
Dedikodular bütün makinecilerin kaderidir.Maalesef bu yatlarda daha da sert ve ileri boyutlarda seyretmektedir.Birçok kaptan özellikle ilk ve ikinci sezonlarda makinecilerin önlerini devamlı kesecektir ve kesmek isteyecektir.Zira patronla yakınlaşması demek gerçeklerin gün yüzüne çıkması demektir onlar için.
Biliyorum bu yazıyı okuyan birçok güverteci veya kaptan arkadaşlarım bana kızacaklar.Kızmak yerine şapkayı önünüze koyup özeleştiri yapmayı da deneyebilirsiniz.
Bu alanda ve gemilerde çalıştığım mükemmel insanlar da mevcut elbette.Yazım onlar için değil,onları tenzih ediyorum.
Selametle...Pruvanız neta olsun.

Ters Ozmoz Sistemi


Ters ozmoz sistemi ile ilgili öğrenebileceğiniz açıklayıcı bir video.(alıntı)

ac ve dc makineler.pdf - 3 MB

ac ve dc makineler.pdf - 3 MB

Denizcilik

Neden denizci olmalıyız;


Denizcilik ya da denizci diye okunur ama zorluk,gurbet,zor şartlar gibi anlamlar teşkil eder kendi içerisinde.Herkes bir şekilde bu mesleğe girmiştir.Kimisi aile,kimisi arkadaş ortamı,kimisi ise tesadüfen bu mesleğe giriş yapmıştır.Kimisine parası cazip gelmiştir,bazılarının ailesine parası güzel meslek gibi görünmüştür çocuklarını bu mesleğe sevk etmişlerdir,kimisi yeni hayatlar yeni ülkeler kimileri ise gerçekten denizi sevdiği için bu işe girmiştir.
15 yılı aşkın deniz hayatımda gördüğüm,edindiğim tecrübeye dayanarak diyebilirim ki en başarılı olanlar, denizciliği ailesinin zoru olmadan kendi isteğiyle seçip,para kazanmak için yapanlar oldu.Aynı zamanda,birkaç tane denizcilik okuluna gidip bizzat yöneticisinden kapıdaki güvenlik görevlisine kadar sorup soruşturduğum ve bir kanıya vardığım tecrübedir,bahsetmiş olduğum tecrübe..Yani denizi sevdim,içinde ölürüm,denizci doğdum gibi terane lafları kullananlar genelde 5-6 yıl sürecinde bıkıp tekrar o denizi sevdikleri plaja kumsallarına geri dönüyorlar.Arkadaşlar maalesef acı ama gerçek.Bu iş parası için yapılıyor.Düşünün bir defa,şu an ülkemiz koşullarında ki gelir dağılımını ve insanların gelirlerini.En basiti eğer işin içinde maddiyat olmasa zaten Dünya'nın sayılı zenginleri deniz taşımacılığıyla uğraşmazlar.
Mesleğimize olan duruşumuz çok önemlidir.Her ne kadar para para para dersek dahi yine de unutmamamız gereken en temel esaslardan birisi eğitim-öğretimimize devam etmemiz gerçeğidir.Okul sizin elinizden tutar ve ayağa kalkmanıza yardımcı olur.Yürümek ise sizin göreviniz.Denizcilikte özellikle son dönemde artış gösteren okullar ve kurslar sayesinde piyasa diplomalı eğitimsizlerle doldu taştı.Tabii bunun içerisine eğitim sistemindeki yetersizlik,okullardaki donanım eksikliği ve hayatta denize çıkmamış eğitimcilerin sayısının had safhada olmasını da ekleyebiliriz.Konuyu toparlarsak eğer,denizciler içerisinde mesleklerine olan saygı,öğrenme gayreti ve disiplini olanlar daima güzel yerlerde çalışmışlardır ve iyi yerlere nail olmuşlardır.
Birçok denizci,ama okullardan ama kurslardan çıkıp ellerine belgelerini almadan veya akabinde alıp da denize çıkmadan bu işi bırakmışlardır.Yüz kişi mezun veren okuldan beş-altımızın şu an aktif olarak denizde çalıştığımızı varsayarsak sanırım birçok sorunun cevabını bulabiliriz.
Yanlış yönlendirme,yanlış kurulan hayaller,yanlış okunan okullar(bölümler)ileride yapmayacağınız bir mesleğin temellerini atmanız demektir.
Bu meslek pembe hayaller üzerine kurulu bir meslek değildir.O sebeple bu işi sorumluluk sahibi,şımarık ruhla ve aile ortamında yetişmemiş,karakterli,işine sahip çıkan ve devamlı kendini yetiştiren insanların yapması gerekir.Okullara veya kurslara denizden gelmiş,deniz kökenli,asker mantığı olmayan,eğitimcilerin gözetmenliğinde veya onların elemeleriyle giriş yapılması gerekir.Gerçekten bu işe adaptasyon sağlayıp,sağlamayacağı irdelenmeli kişilerin.
Eğer bu sıfatların birden fazlasını gerçekleştiriyorsanız sorun olmaz.Denizcilik sağlam bir karakter ve yürek isteyen bir meslektir.
Yazımda eksikler mutlaka var ama genel olarak bazı sorunların altını çizmek istedim.

KLOR VE KLOR ŞOKLAMASI BİLGİLERİ

Klor ve Klor Şoklaması hakkında pratik bilgiler;

                            KLOR VE KLOR ŞOKLAMASI BİLGİLERİ

 Havuz suyu berrak ve şeffaf olsa da bünyesinde hastalık ve enfeksiyonları,geçici bakteri ve virüsleri tutabilir.Bu nedenle içindeki tüm mevcut mikro organizmaları yok etmek için su dezenfekte edilir. Havuz suyunun dezenfeksiyonunda en yaygın olarak kullanılan kimyasal klordur .Havuz suyuna klor ilave edildiğinde bir bölümü sudaki kirleri yok etmede kullanılır. Faydalı klor olarak suda kalan miktar,rüzgar veya yüzücüler tarafından taşınan yeni kirlere karşı etkili olmaya hazırdır.Faydalı dezenfektan serbest klor olarak adlandırılır.Serbest klorun havuz suyunda izin verilen en yüksek konsantrasyonu 3 ppm dir.Serbest klorun yüzücüler vasıtasıyla suya gelen amonyak ile reaksiyonu sonucu meydana gelen ve dezenfektan etkisi olmayan kloraminlere de bağlı klor denir.Sudaki serbest klor ve bağlı klor konsantrasyonları toplamına da toplam klor denir.

Klorun sudaki dezenfeksiyon etkisi dört unsura bağlıdır :
1. Suda bulunan Aktif Klor miktarı (mg/lt cinsinden);
2. Suyun pH derecesi,
3. Serbest klorun sudaki mikroplar ile temas süresi
4. Suyun sıcaklığı
Bu dört unsur özetle;Suda yeterli serbest klor ( 1-3ppm) ,yeterli süre içinde ( en az 30 dk) uygun pH aralığında ( 7,2-7,6 aralığı) ve 26-280 C ısıda uygun dezenfekteyi gerçekleştirir demektir.Suyun pH değeri yükseldikçe klorun dezenfektan etkisi azalır,su ısısı yükseldikçe klor aktivitesi artar ve çabuk kaybolur.
KLOR ÖLÇÜMÜ
Havuz suyunda klor ölçümü yaparken öncelikle Serbest Klor, Bağlı Klor ve Toplam Klor ölçümlemelerinin neler olduğunu öğrenmemiz gerekir.
Serbest Klor ;
Havuz suyu içinde bakteri ile reaksiyona girmemiş, havuz suyuna girebilecek bakteriyi yok etmek için bekleyen klora , serbest klor denir.
Havuz suyunda 1-3 ppm aralığında serbest klor bulunması gerekir.
Serbest klor DPD1 hapı ile ölçülür. Test kiti içinde klor ölçüm gözüne atılarak eritilen DPD1 hapı klor ölçüm gözünde koyu pembe bir renk oluşmasına sebep olur.
Bağlı Klor ;
Havuz suyu içinde bakteri ile reaksiyona girmiş ama bakteriyi parçalayamayıp kloramin basamağındaki klor miktarına denir.
Havuz suyunda kabul edilebilir max. bağlı klor miktarı 0.2 ppm dir. Bunun üzerindeki bir oranda mutlaka klor şoklaması yapılması gerekir.
Bağlı klor miktarı = Toplam Klor - Serbest klor  'dir.
Bağlı Klor;
Kuvvetli, tahriş edici klor kokusuna,
Göz yanması ve tahrişine
Klorun dezenfektan etkisinde azalmaya sebep olur.
Bağlı Klor Oluşumu
Suya Amonyak ( NH3)
•Ham sudan
•Yüzücülerin terlemesinden (yoğun kullanım)
•İdrardan
•Bakterilerin kimyasal yapısından
•Yosunların kimyasal yapısından
vs.giriş yapmaktadır.Serbest klor, bakterileri öldürmek ve NH3’ü oksitlemek için amonyak ile reaksiyona girer ve bağlı klor oluşur.Basit olarak Bağlı Klor ÖLÜ BAKTERİ olarak tanımlanabilir.
Toplam Klor ;
Havuz suyunda serbest klor ile birlikte bağlı klor oranının toplamına denir.
Toplam klor miktarı ölçümü, DPD1 ile yapılan Serbest Klor ölçümünden sonra klor ölçüm gözündeki aynı suyun içine DPD3 hapı atılarak yapılan ölçüm değeridir.
Eğer suda Bağlı klor yok ise DPD3 ile yapılan ölçüm ile DPD1 ile yapılan ölçüm aynı sonucu verecektir.
Sıvılı test kitlerinde kullanılan sıvı rejantı OrtoTolidin maddesidir. Bu rejant direkt olarak havuz suyundaki Toplam Klor miktarını göstermektedir. Oysa bizim için önemli olan havuza gelecek bakteriyle savaşacak Serbest Klor miktarı ve her türlü iritasyona sebep olan bağlı Klor miktarlarının bilinmesidir. OrtoTolidin ile yapılan Toplam Klor miktarının ölçülmesi, bizi havuzda yüksek klor var zannı ile yanıltabilir. Klor ölçümü için DPD1  ve DPD3 rejantları kullanılarak yapılacak ölçümler, sağlığımız için çok önemlidir.
Bağlı klor = DPD3 - DPD1  ( Bu oran 0.2 ppm'i geçmemelidir. Aksi halde klor şoklaması yapılması gerekir.)
KLOR ŞOKLAMASI NASIL YAPILIR
ŞOKLAMA
Havuz suyuna aşağıda belirtilen durumlarda klor şoklaması yapılır.
1.Havuza ilk kez su doldurulduğunda
2.Havuza yüklü miktarda su eklendiğinde
3.Havuz suyu kötüleşmişse
   a. Yosun oluşumu
   b.Bulanık su
   c.Kahverengi (demir içerikli) su
   d.Siyah-kahve renk ( mangan içerikli) su
4.Bağlı klor miktarı 0,2 mg/lt oranını aşmışsa havuz suyuna şoklama yapılır.
5.Şok klorlamada klor değeri normale dönene kadar havuz kullanılmamalıdır.(en az 12 saat)
Şoklamagünlük havuz ihtiyacının en az 4 katı dozajda uygulanır.Stabilizatörlü klor kullanılan havuzlarda  stabilizatör seviyesinin artmaması için stabilizatörsüz klorla ( kalsiyum hipoklorit veya sıvı klor)) şoklama yapılır.
Havuza klor şoklaması yapılmadan önce pH 'ın 7.0 ile 7.4 aralığında olması gereklidir. Bundan dolayı önce pH ayarlanmalı sonra klor şoklaması yapılmalıdır.
Klor şoklamasında kullanılacak klorun muhteviyatının bir önemi yoktur. Önemli olan pH'ı ayarlanmış havuz suyuna günlük kullanılması gereken klorun en az 4 katının verilmesidir.
Klor şoklaması yapılırken belirlenecek şok klor miktarının hesaplanmasında kullanılan bir diğer metot ise Bağlı klor miktarının 10 katı olarak hesaplama yapmaktır.
Örnek ;
100 tonluk bir havuzda, Serbest Klor: 0.6 ppm ( DPD 1 ile) , Toplam klor : 1.0 ppm (DPD 3 ile)  olarak ölçüldüğüne göre , bu havuz yapılacak klor şoklamasındaki klor miktarını tespit edelim.
Bağlı klor = Toplam Klor – Serbest Klor = 1.0 – 0.6 = 0.4 ppm bağlı klor vardır.
Şok Klor = 10 * Bağlı Klor = 10 * 0.4 ppm = 4 mg/lt (ppm) olmalıdır.
Bu durumda havuza klor şoklaması için verilmesi gereken klor miktarı ;
Sıvı Klor (NaOCL) % 10 'luk olduğu kabul edilirse, 100 tonluk havuza 4 lt verilmesi gerekir.
Kalsiyum hipoklorit Ca(OCL)2 % 65-75 'lik , 100 tonluk havuza 600 gr verilmesi gerekir.
100 tonluk havuzda klor ilavesi ile oluşan Serbest klor miktarı (ppm)
Klorun Cinsi
Verilen Miktar
ppm (mgr/lt)
TriKlor (%90)
1 kg
9 ppm
Kalsiyum Hipoklorit (%65-75)
1 kg
7 ppm
DiKlor (%56-63)
1 kg
6 ppm
Sıvı klor (%10 'luk)
1 kg
1 ppm









KLOR ŞOKLAMASI HESABI;

100m3  havuz için hesaplanmıştır.
1ppm= milyonda bir demektir. 1 ppm klor için 1.000.000 litreye 1 kg.klor ;100m3 (100.000 lt) için 0,100 kg ( 100 gr) klor demektir
Bu hesap %100 klor içindir.Kullandığımız klorlar %56, %60, %70, %90’lık klorlar ise, klor konsantrasyonuna göre çarpan değişir.
%56 klor için 100/56=1,785
%60 klor için 100/60=1,66
%70 klor için 100/70=1,428
%90 klor için 100/90=1,11ile çarpılır.
Buna göre %56’lık klor ile şoklamada;
                1ppm klor için 100.000 lt havuza 0,1x1,785=0,1785 yani 180 gr klor
               5 ppm klor için  100.000 lt havuza 180x5= 900 gr klor gerekmektedir
BAĞLI KLOR ŞOKLAMASI  için bağlı klor miktarının on mislippm klorla şoklama yapılır.Diğer sebeplerden yapılacak şoklamalar için 3-5 ppm arası yeterlidir


Gemi Stabilitesi Terimleri

   LBP - (Lenght between perpendicular) Dikmeler arası boy.

Geminin baş ve kıç dikmeleri arasındaki mesafedir. Baş tarafta yaz yükleme hattıyla bodoslamanın kesiştiği nokta, kıçta da dümen bodoslamasının arka yüzünden veya dümen rodunun merkezinden geçen noktadan ölçülür.



LOA - (Length overall) Tam boy


B - (Moulded breadth) Kalıp genişlik

D - (Moulded depth) Kalıp derinlik

d - (Draught) Su çekimi, draft

DEPLASMAN - (Displacement) Geminin taşırdığı suyun ağırlığına eşit olup, geminin içindekilerle birlikte gerçek toplam ağırlığıdır.

BOŞ GEMI - (Lightship) Boş gemi ağırlığı olup, bu ağırlığa, geminin bünyesi, makinesi, yedek parçaları, kazan suyu dahildir.

BOŞ DEPLASMAN - (Light Displacement) Içinde yük bulunmayan geminin toplam ağırlığıdır. Lightship+yakıt+su+yağlama yağı(luboil) + balast + store+constant

YÜKLÜ DEPLASMAN - (Loaded Displacement) Yüklü geminin toplam ağırlığı. Yük+boş gemi+yakıt+su+balast+store+constant Gemide inşası sırasında hazırlanmış HIDROSTATIK TABLOLAR bulunur. Mean draft karşılığına gelen deplasman değerleri verilir.

DW - Deadweight Ton. Geminin yaz yükleme hattındaki taşıma kapasitesidir.

Gemilerde DW scale denilen kapasite tabloları bulunur.

DW = Yüklü Deplasman - Lightship

DW = Yük + Store + yakıt + yağ + su + balast

GRT - Gross tonnes. Geminin tüm kapalı bölümlerinin 100 cu.ft e bölünmesiyle elde edilir. 500,000cu.ft /100 = 5,000 GRT

HER 100 cuft’lik hacim = 1 grt. ‘ dur.

HER 2,83 m3'lük hacim = 1 grt. ‘ dur.

PERSONEL DONATIMINDA, VERGİ, KILAVUZLUK VE RÖMORKAJ HIZ, LİMAN RESMİ VE HARÇ ÖDEMELERİNDE DAR KANAL GEÇİŞ ÖLÇÜSÜ

NRT - Net tonnes. Geminin yük almaya müsait yerlerinin 100 cu.ft e bölünmesiyle elde edilir. Para kazanmaya yarayan hacimler anlamına gelir.

HER 100 cuft’lik hacim = 1 nt. ‘ dur.

HER 2,83 m3'lük hacim = 1 nt. ‘ dur.


BAZI ÜLKELERDE RESİM VE HARÇLAR NET TON ÜZERİNDEN HESAPLANIR.