3 Şubat 2014 Pazartesi

LNG (SIVILAŞTIRILMIŞ DOĞAL GAZ) NEDİR?

LNG (SIVILAŞTIRILMIŞ DOĞAL GAZ) NEDİR?
İngilizce “Liquified Natural Gas” kelimelerinin kısaltmasıdır. Sıvılaştırılmış doğalgaz anlamına gelmektedir. Yanıcı bir maddedir.
Tanım
Doğal gaz atmosferik basınçta yaklaşık olarak -162°C ‘nin altındaki sıcaklıkta soğutulduğunda sıvı hale geçer ve sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) olarak adlandırılır.
Bir birim hacim LNG buharlaştırıldığında yaklaşık olarak 600 birim hacim doğal gaz elde edilir. Bu sayede yüksek miktarlarda doğal gaz düşük basınçlar altında saklanabilmektedir. Böylece teknik ve ekonomik olarak doğal gazı boru hatları ile taşımanın uygun olmadığı yerlere doğal gazın nakliyesi uygun hale gelmiş olur.
LNG su yoğunluğunun yarısından daha düşük bir yoğunluğa sahiptir. LNG’nin sıvı fazının özgül ağırlığı 0,46 dır. (Geometrik hacmi 1 m³ (1.000 lt) olan bir kaba doldurulan LNG nin ağırlığı 460 kg dır. ) LNG doğal haliyle kokusuz, renksiz, korozif olmayan ve zehirleyici bir özelliği bulunmayan bir sıvıdır. Buharlaştırıldıktan sonra kolayca farkedilmesi için içerisine kokulandırıcılar eklenerek kullanıma sunulur. Hava ile karıştırıldığında yanma limitleri hacimce %5 ile %15 arasındadır.
Kimyasal Bileşim
Temel olarak metan (CH4) (%90 ve üzeri) ve daha düşük oranlarda etan (C2H6), propan (C3H8) ve daha ağır hidrokarbonları içeren doğal gaz küçük oranlarda azot (N2), oksijen (O2), karbon dioksit (CO2), kükürtlü bileşikler ve su gibi kirleticiler içerebilir. Sıvılaştırma sırasında kirleticiler uzaklaştırıldığından LNG doğal gaz ile kıyaslandığında daha temizdir.
Moleküler ağırlık :16
Ergime noktası :-182 C°
Kaynama noktası :-161 C°
Kritik sıcaklık :-82 C°
Nispi yoğunluk gaz :0.6 ( hava = 1 )
Nispi yoğunluk sıvı :0.42 (su = 1 )
Çözünürlük mg/1 su :26 mg/lt.
Görünüm/renk :renksiz
Koku :kokusuz
Tutuşma sıcaklığı :595 C°
Yanma oranı :%5-15( LNG- HAVA)
Lng ile temas olması halinde yapılması gerekenler için Tıklayınız
LNG Nasıl Gaz Haline Getirilerek Kullanıma Hazır Hale Getirilir?
Müşteri sahasında depolanan LNG’nin kullanıma hazır hale getirilmesi için -162°C’den ortam sıcaklığına getirilerek gazlaştırılması gerekmektedir.Bunun için de evaparatörlere (buharlaştırıcı) ihtiyaç vardır. Evaparatörler alüminyum boruların kıvrılması ve ısı transfer yüzeylerinin arttırılması amacı ile üzerlerine fin(kanat) kaynak yapılması ile elde edilen büyük radyatörlere bezemektedir. Sıvı halde evaparatöre giren doğal gaz evaparatörün çıkışında 3 bar civarında ve ortam sıcaklığında gaz haline gelir.
LNG (SIVILAŞTIRILMIŞ DOĞAL GAZ) KULLANIM ALANLARI
LNG (Sıvılaştırılmış doğalgaz); LPG, propan, fuel-oil, motorin vb. yakıtların kullanıldığı her yerde gerekli dönüşüm işlemleri yapıldıktan sonra rahatlıkla kullanılabilmektedir.
Sektörel kullanım alanlarından örnekler ;
Metal Sanayi (demir-çelik, alüminyum, bakır v.s.)
Tekstil Sanayi
Gıda Sanayi
Tersaneler ve Gemi İmalat Sanayi (ağırlıklı olarak metal kesim tezgahlarında)
Döküm Sanayi (ergitme, ısıl işlem v.s.)
Seramik ve Cam Sanayi
Isıtma (endüstriyel ve evsel)
Turizm
Kağıt Sanayi
Tarım Sanayi
LNG (SIVILAŞTIRILMIŞ DOĞALGAZ) İKMAL, TAŞIMA VE DEPOLAMA
Türkiye’de kış sezonunda artan doğal gaz talebini karşılamak amacıyla BOTAŞ Marmara Ereğlisi LNG terminali kurulmuştur. 66 hektarlık bir alana kurulan Terminalin yapımına 1989 yılında başlanılmış olup, 1994 yılında da terminal işletmeye alınmıştır.
Her biri 85.000 m³ olan 3 adet LNG depolama tankı, 40.000 ila 130.000 m³ kapasiteli gemilerin yanaşabileceği 300 m uzunluğunda bir iskelesi vardır.
Türkiye’de kara tankeri ile LNG ticareti yapacak olan şirketlerin tek LNG tedarik noktası BOTAŞ Marmara Ereğlisi LNG terminalidir. Türkiye’de 2. bir LNG terminali, İzmir Aliağa’da inşa edilmiş olup bu terminal henüz devreye alınamamıştır.
Türkiye LNG’yi Cezayir ve Nijerya’dan özel tasarlanmış gemi tankerler ile getirtip Marmara Ereğlisi LNG Terminalinde depolamaktadır.
İKMAL
LNG Kreyojenik şartlarda depo edilir ve iletilir. LNG depo ve iletim tesisleri mutlak suretle Kreyojenik şartlara uygun olmalıdır. Depolama basınçları 0 ila 5 bar arasındadır. LNG tesisatlarından doğalgaz basınç düşürme noktalarına kadar 3 ila 4 bar arasında gaz temin edilir. Basınçlandırma buharlaştırıcılar tarafından yapılır. Tankların tamamında emniyet sistemleri vardır. Basınçlar regülatör ve ekonomizer yardımıyla kontrol edilirler.
LNG NASIL TAŞINIR ?
LNG’nin fire vermeden taşınabilmesi için mevcut sıcaklığı olan -162°C’nin muhafaza edilmesi gerekmektedir. Bu kadar düşük sıcaklıkta bulunan sıvıları taşıyacak olan tankerlerin imalat süreçleri de bu ısıyı muhafaza edecek şekildedir.
Bu tür LNG tankerlerini yüksek teknoloji ve standartlara sahip dev termoslara benzetebiliriz. Bu tür tankerlerin tankları içi içe geçmiş iki adet tanktan oluşmaktadır “yani çift çidarlı”. İç içe geçen bu tanklar paslanmaz çelikten imal edilir ve birleşim noktalarındaki kaynaklar özel teknolojilerle yapılır ve her kaynak röntgen filmi çekilerek kontrol edilir. Kontrolden geçen tanklardan içte kalacak olan tanka süper izolasyon uygulaması yapılarak dış tankla içi içe geçirilir. Dıştaki tankın da kapatılmasından sonra iki tank arasında kalan boşluk vakumlanarak çok düşük basınçlara inilir. Bu sayede maksimum izolasyon sağlanmış olur. Yani içerideki -162 oC’lik sıvı ile dışarıdaki ortam sıcaklığında bulunan hava arasında ısı transferi göz ardı edilebilecek rakamlara iner. Ve böylece uzun mesafeler boyunca LNG’nin nakliyesi mümkün olur. LNG treylerlerinin taşıma sırasındaki basınçları 5 bar civarındadır. LPG’deki basınç 25 bar civarında olduğu düşünüldüğünde LNG için bu değer çok düşüktür. Bu tür tankerler özel yapım tankerler olduğu için yapımı 4-6 ay arası sürmektedir.
Bu tür tankerlerin yapımı sırasında ADR standartlarına ve Avrupa Birliği Tasarım standartlarına uyulması zorunludur. Her bir tanker EN normlarına göre tasarlanarak tank imalatında yapılan tüm işlemler ve tüm testler belgelenerek tanker özlük dosyası oluşturulur ve kullanıcıya verilir. LNG İletim Lisansı olmayan tüzel kişiler hiçbir şekilde LNG taşıması yapamazlar. LNG havadan hafif olduğu için herhangi bir kaza anında hızla buharlaşarak ortamdan uzaklaşır. Açık havada yaşanacak kazalarda LNG LPG’ye oranla çok daha az tehlikeli bir yakıttır.
LNG NASIL DEPOLANIR ?
LNG’nin müşteri sahasında depolanarak minimum fire ile tutulması amacı ile kullanılan depolama tanklarının üretim mantığı aynen LNG tankerlerinde olduğu gibidir. Bu tankların imalatında yüksek teknoloji ve standartlar uygulanarak sertifikalı özel kaynakçılar ve sertifikalı özel malzemeler kullanılarak imal edilir ve tüm tankın her bir noktası röntgen çekilerek kontrol edilir. Her hangi bir hata bulunduğu takdirde hatanın düzeltmesi yapılarak tank özlük dosyasına konur. Sabit tanklarda çift çidarlı olup paslanmaz çelikten imal edilmiş ve iki tank arası boşluk vakumlanarak araya perlit doldurulmuştur. Bu tür tanklar müşteri sahasına konulacak büyük ölçekli termoslara benzemektedir. Her bir tank EN normlarına göre tasarlanarak tank imalatında yapılan tüm işlemler ve tüm testler belgelenerek tank özlük dosyası oluşturulur ve tankın teslimatı ile birlikte kullanıcıya teslim edilir.
50 m3’lük bir tankta sıvı halde 50 m3 LNG depolanabilir ve bu miktarda LNG yaklaşık olarak 23 ton LNG demektir (sıvı LNG’nin özgül ağırlığı 460 kg/m3 civarındadır). Bu da yaklaşık olarak 33 ton fuel oil 6 veya 23 ton LPG’ye eş değerdir.
  LNG'NİN (SIVILAŞTIRILMIŞ DOĞAL GAZ) TARİHİ
20. yüzyıla kadar doğalgaz, çıkartılan ham petrolün bir firesi olarak görülüyordu. Gazın potansiyelini ilk keşfeden firmalardan biri olan Ohio Şirketi, 1915 yılında Wyoming'de zengin yataklar olduğunu buldu. 1917'de gazın sıvılaştırılması yöntemi bulundu, 1920'de de sıvı gazın borulardan geçirilerek kullanıcıya ulaştırılması sağlandı.
1920'lerde Phillips Petrol'ün kurucusu Frank Phillips, doğalgazın likit yan ürünler olan profan ve bütanın iyi bir kaynağı olduğunu farketti.
1937'de başlayan deneylere dayanarak ilk büyük çaplı likit hale getirme projesi 1941'de Cleveland, Ohio'da başladı. LNG'nin ilk nakliyatı da, British Gas firmasının LNG ithalat tesisini kurması ile 1954 yılında deneysel olarak Louisiana'dan Canvey Island'a (İngiltere) gerçekleştirildi. İlk büyük çaplı LNG ticareti de 1964'te Cezayir'den British Gas firmasının LNG alması ile başladı.
İlk ticari LNG nakliye anlaşması 15 yıllık bir periyod için senelik 40 milyar metreküplük bir kontrat ile yapıldı. Bu anlaşmayı 1965'te Cezayir ve Fransa, 1969'da ise Alaska ve Japonya arasındaki anlaş
LNG'NİN (SIVILAŞTIRILMIŞ DOĞAL GAZ) AVANTAJLARI
LNG (Sıvılaştırlılmış doğal gaz) diğer akaryakıt türlerine (Lpg, Propan, Fuel Oil, Motorin) karşın doğal gaz'dan sonra en ucuz yakıttır.
• Boru hattı ile doğal gazın ulaşmadığı yerlerde doğal gazın kullanımına imkan sağlar.
• Uzun zaman dilimi içinde aynı yakıt kalitesi(sabit ısıl değer) elde edilebilir. Gaz oluşundan dolayı hava ile çok iyi karışabilen doğal gazın yanma verimi çok yüksektir; kurum ve is gibi atık ürünleri olmadığı için ısı transfer yüzeyleri temiz kalır.
• LNG’nin üst ısıl değeri 10427 kcal/Sm3 olup hesaplamalarda ortalama ısıl değer olan 9155 kcal/Sm3 kullanılmaktadır. Bu sebeple hem ekonomiktir hem de enerji tasarrufu sağlar, yakıt tüketimi, bakım ve denetleme masrafları azalır.
• LNG burada belirtilen yakıt kullanım ekonomisine ve çevreye olan faydaları sayesinde diğer yakıt ürünlerine çok kuvvetli bir alternatif olarak değerlendirilmektedir.
• LNG, sanayiciler için yakıtı bir problem olmaktan çıkartarak kullanıcısına ekonominin yanı sıra kullanım konforu sağlar.
• Doğal gazın, çevreci temiz bir yakıt olması ve içerisinde kükürt olmamasından dolayı bir çok sanayi sektöründe doğrudan kullanılabilmekte, hem üretimi yapılan ürünün kalitesinin artmasını sağlarken hem de yanma ekipmanları ve boru hatları daha uzun ömürlü olacağından, daha az bakım gerektirir, bakım maliyetlerinde önemli avantajlar sağlar.
• Doğal gaz tesisatı ve cihazları düşük basınçla çalıştığı için patlama tehlikesi yoktur. %90 dan fazla oranda metan ihtiva eden LNG, havadan hafif olması sebebi ile uçarak yok olabildiğinden, alternatif yakıtların aksine kaçak olması durumunda zemin ve çukur yerlerde birikme yaparak herhangi bir risk ve kirlilik oluşturmaz.
BAZI YAKITLARIN YANMA VERİMLERİ
Doğal gaz (LNG) %95
Doğal gaz (Boru hattı) %93
Dökme LPG %92
Dökme Propan %92
Gaz yağı %84
Motorin %84
Fuel Oil (No:6, %1 Kükürt) %82
Fuel Oil (No:4) %80
Linyit Kömürü %65
Odun %60
LPG kullanıyorsanız LNG kullanımına geçmeniz durumunda yapacağınız tasarrufu görmek için Tıklayınız
Fuel Oil 06 kullanıyorsanız LNG kullanımına geçmeniz durumunda yapacağınız tasarrufu görmek için Tıklayınız
LNG HİZMETİ NASIL SUNULUYOR?
• LNG Sistemi kurulum öncesinde tüketim ve enerji ihtiyacı tespit çalışması yapılır.
• Kurulum yerinin etüd ve keşifleri yapılır.
• Doğal gaz kullanılacak cihaz ve donanımın doğal gaza dönüşüm keşifleri yapılır.
• İhtiyaca uygun tank hacmi ve buharlaştırıcı seçimi yapılır.
• Tüm etüd ve keşifler sonucunda müşavirlik, projelendirme ve mühendislik çalışmaları tamamlanır.
• Kontrol kuruluşunun denetiminde tank ve tesisat kurulumu çalışmaları başlatılır.
• Sistem devreye alınmadan önce ilgili personele işletmeyle ilgili teknik destek, sağlık, güvenlik ve çevre eğitimleri verilir.
• Kullanıma hazır hale gelen sisteme LNG ikmali yapılır.
FATURALANDIRMA
Müşteriye tahsis edilen kriyojenik depo tanklarına ikmali yapılan LNG, kg esası ile irsaliyendirilir. Müşteri sahasında bulunan kantarda ikmal öncesi ve ikmal sonrası tartımı yapılan tankerin ikmal miktarı kg olarak irsaliyeye işlenir.
Kg olarak tüketiciye teslim edilen LNG, Botaş tarafından belirlenmiş olan relatif yoğunluk ve kalorifik değerin kullanılması ile önce m3‘e daha sonra da kWh enerjiye çevrilir ve kWh olarak fatura edilir. Tüm bu çevrimleri içeren tablo her faturada “Ek” olarak tüketiciye gönderilir.

LPG NEDİR?

LPG NEDİR?
LPG (likit petrol gazları), basınç uygulanarak sıvılaştırıldığında hacmi önemli ölçüde azalır. Bu özelliği ile taşıma, depolama ve ölçme işlemleri kolaylıkla yapılabilmektedir. Kullanım esnasında, basıncı düşürülerek havadan aldığı ısı ile gaz haline dönüşür ve gaz fazında kullanılır.
Kokusuz ve renksiz bir enerji kaynağı

LPG'nin tanımı ve özellikleri
LPG (Likit petrol gazları), doğal olarak yeraltındaki gaz birikimlerinden sağlanacağı gibi, petrolün damıtılması ve parçalanması sırasında elde edilen ve basınç altında sıvılaştıran propan, bütan ve bu gazların oluşturduğu hidrokarbon karışımlardan da elde edilir. LPG, basınç uygulanarak sıvılaştırılır. Sıvılaştırılmış LPG'nin hacmi düşer ve taşıma, depolama, ölçme işlemleri kolaylıkla yapılır. Basınçlı kaplar içerisinde sıvı halde depolanan LPG, kullanıldığı cihaza transfer edilirken uygulanan basıncın kaldırılması ile gaz hale geçer ve gaz fazında kullanılır. Normalde renksiz ve kokusuz olan LPG, bulunduğu ortamda kullanıcılar tarafından kolaylıkla ayırt edilmesi için, etil merkaptan ile kokulandırılarak tüketiciye sunulur.

Kullanım Alanları
LPG'nin üç kullanım alanı bulunmaktadır: Tüpgaz, Otogaz ve Dökme LPG. Kolay taşınabilme özelliği ve ısıl değerinin yüksek olması dolayısıyla her ihtiyaca cevap verebilen LPG, endüstriden, konut kullanımına kadar birçok alanda kullanılmaktadır. Yanma sırasında meydana getirdiği ısı ve enerji miktarı olarak doğal gaz ve hava gazı ile paralel özellikler taşımaktadır. Bunun yanında bakım gerektirmemesi ve üstün emniyet özellikleri ile ön plana çıkmakta ve tüketiciye büyük kolaylık sağlamaktadır. LPG yani 'Liquefied Petroleum Gases' (Sıvılaştırılmış Petrol Gazları), ham petrolün rafinerilerde benzin, mazot, gibi türevlere ayrıştırılmasıyla açığa çıkan veya bazı bölgelerde tabiattan serbest olarak çıkarılan propan ve bütan gazlarının karışımına verilen ad. Havadan ağır yanıcı bir gaz olan LPG'nin Türkiye'de karışım oranı yüzde 30 propan ve yüzde 70 bütan. LPG, ülkemizde endüstriyel işletmelerde, evlerde enerji, ısınma ve aydınlatmada kullanılıyor. Aynı zamanda otomobillerde yaygın olarak kullanılan "çevre dostu" bir yakıt. Benzine göre daha düşük egzoz emisyon değerlerine sahip olduğu için, çevre bilinci gelişmiş ülkelerde "temiz ve alternatif bir yakıt" olarak değerlendiriliyor. LPG'nin önemli bir özelliği de temiz yanması. Atık gazı içerisinde en zehirli olan kükürt dioksit ve kurşun bulunmuyor. Karbonmonoksit miktarı, benzine göre 10 kat daha az. Kurşunsuz benzinde dahi oluşan zehirli kansorejen polimerler LPG'de oluşmuyor. Hava kirliliğine sebep olmaması nedeniyle kanser riskini çok büyük oranda azaltıyor, dünyanın ısınması sonucu oluşan sera etkisini zayıflatıyor ve iklim değişikliklerini dengeliyor. Bu nedenle bütün gelişmiş ülkelerde LPG kullanımı teşvik ediliyor. Örneğin Tokyo'da 1980 yılından bu yana ticari taksilerde kullanımı zorunlu. İtalya'da LPG dönüşümü yaptıran araçlar 3 yıl vergiden muaf tutuluyor.

LPG'li araç

Aşırı hava kirliliği olan günlerde uygulanan trafiğe çıkma yasağı, LPG'li araçlara uygulanmıyor. Belçika'da LPG kullanımından vergi alınmıyor. Bunların yanı sıra benzine göre daha ucuz olması da LPG'ye ilgiyi artırıyor. Ayrıca LPG'nin, araçlarda yağ değişim periyotlarının uzaması ve daha az karbon artıkları nedeniyle daha temiz motor sağladığı da biliniyor.

Makine Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şube Müdürü Faruk Sevim, 1994-98 arasında LPG'ye denetimsiz geçişler yaşandığını hatırlatarak, "Bu 4 yıl boyunca herkes istediğini yaptı, Bakanlık da seyretti, 1998'de bir yönetmelik çıkarıldı, yani denetim başladı artık" dedi. Yönetmeliğe göre, dönüşümü yapan firmaların Sanayi Bakanlığı'ndan yetki belgesi ve MMO'dan onay alması gerekiyordu ve araçlar MMO'ya getirilip, kontrol ediliyordu. Ancak 2000 yılında bütün araçların MMO'ya getirilmesi hükmünden vazgeçildi. Bakanlığın bu denetimi, montajı yapan firmalara devretmesinin yanlış olduğunu belirten Sevim, İstanbul'da LPG dönüşümü yapmaya yetkili 16 firma bulunduğunu ve bunların dışındakilerin dönüşüm yapamayacaklarını kaydetti.

LPG dönüşümü yaptıran araçların 2 yılda bir, ticari taksilerin de yılda bir kontrolleri bulunuyor. Bu kontrol, araçların muayenesinin yapılması için zorunlu ve MMO'ya gidilmesi mecburiyeti var. Faruk Sevim, "İstanbul'da yaklaşık 188 bin kayıtlı LPG'li araç var ve bu araçların ortalama 2 yılda geldiğini düşünürsek, yılda ortalama 100 bin aracın kontrole gelmesi lâzım. Ancak bize gelen araç sayısı geçen yıl 23 bin idi. Yani araçların yüzde 75-80'i kontrolsüz. Bir de ruhsatına işlettirmeyenler var; onlar da 100-150 bin olsa, İstanbul'da denetimsiz dolaşan 250 bin araç var" dedi. Halk arasında "tüpgaz" adıyla bilinen (sıvılaştırılmış petrol gazı) LPG renksiz ve kokusuz bir gazdır.

Doğalgaz veya ham petrolden arıtılan LPG çelik tank veya depolarla basınç altına alınarak likit ve gaz halinde tüketiciye sunulur.
Gazın bileşimi %70 bütan, %30 propandır.
Temiz ve çevre dostu bir yakıt olan LPG, yandığında egzoz gazı, karbonmonoksit gibi çevreyi kirletici gazlar çıkarmaz, kül bırakmaz.
Gaz halinde yanma odasına gelen LPG diğer yakıtlar gibi asit ve karbon atığı bırakmadığı için motorun daha verimli çalışmasını sağlar.
LPG aynı zamanda Otomobillerde yaygın olarak kullanılan "çevre dostu" bir yakıt. Benzinli ve dizel motorlara göre daha düşük egzoz emisyon değerlerine sahip olduğu için otogaz, çevre bilinci gelişmiş ülkelerde "temiz ve alternatif bir yakıt" olarak hem çevreci hemde ekonomik yönü ile tercih ediliyor. Otomobillerde kullanılan LPG benzine nazaran %10 daha yüksek oktan değeri taşımaktadır. Bu yüksek oktan sebebi ile daha verimli çalışma gözlenebilir.

Olası sızıntı ve kaçak durumlarının algılanabilmesi için rafineriler bu ürünü Etil Merkaptan ile kokulandırırlar.

Otomotiv Sektöründe LPG
1930 lu yıllardan beri otomotiv sektöründe kullanılan LPG gelişen teknoloji ve yeni nesil araç motorlarına uyum sağlamayı başarmış alternatif yakıt olarak kullanımı gerek çevreci gerekse ekonomik olması sebebi ile yükselen bir grafik sergilemektedir.

Yalnız otomotiv sektöründe değil deniz motorlarında, motorsikletlerde de kullanılmaya başlamış bazı üretici markaların standart fabrika üretiminde müşterilerine seçenek olarak sunulmuştur. Dünya standardı olan ECER 67-01 standartları 2005 ağustos ayından itibaren ülkemizde de uygulanmaya başlamış olup ülkemizde montajı yapılan ürünler ve markalar yetkili kurumlar denetiminde güvenli bir şekilde piyasaya sunulması ve bu standartlarda montaj yapılması sağlanmıştır. Bu standartta da yine yüksek güvenlik önlemleri ön planda tutulmuştur. Sonuç olarak çalışan sistemin kaynağı olan LPG EPDK tarafından yapılan çalışmalar ile standarda getirilerek daha verimli ve sorunsuz çalışan bir sistem sahibi olmamıza yardımcı olacak şartları uygulamaya geçirmiştir.

İnanıyorumki LPG sektöründe Avrupa ülkelerindeki bilinçli LPG kullanımı ülkemizdeki bu çalışmalar ile daha iyi düzeye gelecektir.




Türkiye Genelindeki Liman Başkanlıkları ve İletişim Adresleri

SIRA NO:
LIMAN Başkanlığı ADI
LIMAN BASKANITELEFON NO:FAKS NO:E-MAIL ADRESI
1Istanbul Liman BaşkanlığıH.Gani AYGÜN21224413492122524969gani.aygun@udhb.gov.tr;istanbul.gsk@denizcilik.gov.tr
2Izmit Liman BaşkanlığıIlker TUNCER26252837542625284790ilker_tuncer@yahoo.com
3Tekirdag Liman BaşkanlığıMurat GÜL28226120252822629162gulmrt@yahoo.com
4Zonguldak Liman BaşkanlığıAli GÖRKEM37225331433722521103ali.gorkem@denizcilik.gov.tr
5Kdz.Eregli Liman BaşkanlığıA.Turgay OKUR37231610073723231169aturgay305@yahoo.com;eregli.liman@udhb.gov.tr
6Silivri Liman BaşkanlığıCihan HUNCE21272425932127276488silivri.liman@denizcilik.gov.tr
7Enez Liman BaşkanlığıAli ERDOĞDU28481165472848116027enez.liman@denizcilik.gov.tr;enez.liman@udhb.gov.tr
8Ambarli Liman BaşkanlığıMuhammmet ERDOGAN21287568482128756849muhammet.erdogan@denizcilik.gov.tr
ambarli.liman@udhb.gov.tr
9Igneada Liman BaşkanlığıFerudun ÇELIK28869441722886944013igneadalimani@gmail.com
10Yalova Liman BaşkanlığıM.Cumhur YAYLA22681354102268133586cumhuryayla@denizcilik.gov.tr
11Karasu Liman BaşkanlığıAtilla BEYLİ26471812302647181229karasu.liman@udhb.gov.tr;abeyli@hotmail.com
12Kefken Liman BaşkanlığıAhmet KABACI26256360042625636563kefken.liman@udhb.gov.tr
ahmet.kabaci@denizcilik.gov.tr
13Sile Liman BaşkanlığıMehmet TASPINAR21671144772167115035sile.liman@udhb.gov.t
;mehmet.taspinar@udhb.gov.tr
14Tuzla Liman BaşkanlığıBurhan KUS2164467217 44613522163952877tuzla.liman@udhb.gov.t
;bkus94@hotmail.com
15Çanakkale Liman BaşkanlığıBarış BİRDANE02862129876-782862129879canakkale.liman@udhb.gov.tr
bbirdane@hotmail.com
16Ayvalik Liman BaşkanlığıHüseyin DEMIR26631211302663121600ayvalik.liman@udhb.gov.tr;huseyin.demir@udhb.gov.tr
17Bandirma Liman BaşkanlığıErkan TUNCER26671494502667149451bandirma.liman@udhb.gov.tr;etuncer1971@yahoo.com
18Bozcaada Liman BaşkanlığıHüseyin BILGIN28669780212866978165bozcaada.liman@udhb.gov.tr
huseyin.bilgin@udhb.gov.tr
huseyinbilgin971@hotmail.com
19Edremit Liman BaşkanlığıMurat YILDIZ26638410152663841015edremitliman@denizcilik.gov.tr
murat.yildiz@denizcilik.gov.tr
20Erdek Liman BaşkanlığıCemal YILDIRIM26683510442668354818erdek.liman@udhb.gov.tr
21Gemlik Liman BaşkanlığıSerkan CANLI22451311332245139882gemlik.liman@udhb.gov.tr
serkancanli@hotmail.com
22Gökçeada Liman BaşkanlığıSelim AKOVA28688731352868872602gokceada.liman@udhb.gov.tr
selim.akova@udhb.gov.tr
23Karabiga Liman BaşkanlığıKerim DOGAN28635410172863541016karabiga.liman@udhb.gov.tr
kerimdogan66@hotmail.com
24Mudanya Liman BaşkanlığıHalil KARAKUS22454411262245446430mudanya.liman@udhb.gov.tr
halil.karakus@udhb.gov.tr
25Marmara Adasi Liman BaşkanlığıAyhan ÖZDEMİR26688559952668855045marmaraadasi.liman@udhb.gov.tr
26Izmir Liman BaşkanlığıDurmuş ÜNÜVAR23246373202324636663durmus.unuvar@udhb.gov.tr
27Aliaga Liman BaşkanlığıLevent KÖLETELI23261619932326164106lkoleteli@yahoo.com
28Bodrum Liman BaşkanlığıMustafa Demiral (vekil)  (Nihat TOZMAN )25231625312523160867bodrum.liman@udhb.gov.tr;nihat.tozman@yahoo.com
29Çesme Liman BaşkanlığıAhmet KARAMAN (vekil)  (Durmus ÜNÜVAR)23271260052327128695cesme.liman@udhb.gov.tr;pscdrm@yahoo.com
30Dikili Liman BaşkanlığıAhmet ÖNEN2326714101
2326714101 2326714130
dikili.liman@denizcilik.gov.tr
31Foça Liman BaşkanlığıCihan DUMAN23281217462328122563foca.liman@udhb.gov.tr;c.duman@denizcilik.gov.tr
32Marmaris Liman BaşkanlığıBurak OKCU25241210132524127797marmaris.liman@udhb.gov.tr;burakok2003@yahoo.com
33Göcek Liman BaşkanlığıMuhittin YILMAZ25264524942526452636gocek.liman@udhb.gov.tr;myilmaz356@gmail.com
34Fethiye Liman BaşkanlığıYavuz Selim KARAASLAN (v.) Mustafa BANKAOĞLU (tayin)25261411872526144235fethiye.liman@udhb.gov.tr
35Güllük Liman BaşkanlığıTürker KUTLU25252220792525223449gulluk.liman@udhb.gov.tr
turke.kutlu@denizcilik.gov.tr
36Datça Liman BaşkanlığıNuri CENAN25271222262527122226datca.liman@udhb.gov.tr
cenannuri@hotmail.com
37Kusadasi Liman BaşkanlığıBaris TARIM25661410252566126590kusadasi.liman@udhb.gov.tr
baris.tarim@denizcilik.gov.tr
38Antalya Liman BaşkanlığıMurat MÜFTÜOĞLU
2422590990-91
2422591350     2422590989
antalya.liman@udhb.gov.tr
mmuftuoglu67@hotmail.com
39Alanya Liman BaşkanlığıEdip BALLIKAYA24251194982425114066alanya.liman@udhb.gov.tr
adipballikaya@hotmail.com
40Kemer Liman BaşkanlığıKemal YESIL24281452622428145262kemer.liman@udhb.gov.tr
kyyesil@hotmail.com
41Finike Liman BaşkanlığıResul ULAŞ (v.)      Ismet MONCAL(emekli)24285537872428552643finike.liman@udhb.gov.tr
resululas@hotmail.com
42Kaş Liman BaşkanlığıGalip AVCI24283632012428361039kas.liman@udhb.gov.tr
43Samsun Liman BaşkanlığıAydin ÜNAL36243590133624322744samsun.liman@udhb.gov.tr
aydin.unal@hotmail.com
44Ordu Liman BaşkanlığıEngin KIRPITCI45222329244522231449ordu.liman@udhb.gov.tr
45Fatsa Liman BaşkanlığıAhmet BOZDEMİR45242343384524231169fatsa.liman@udhb.gov.tr;ahmet.bozdemir@udhb.gov.tr
46Ünye Liman BaşkanlığıIsa PEHLIVAN45232110114523211011unye.liman@udhb.gov.tr
47Sinop Liman BaşkanlığıKazim ALPAY36826171553682611524sinop.liman@udhb.gov.tr
48Ayancik Liman BaşkanlığıArzu ÖZCAN36861341223686131005ayancik.liman@udhb.gov.tr
49Inebolu Liman BaşkanlığıErgün KAYALI36681140163668115966inebolu.liman@udhb.gov.tr
50Cide Liman BaşkanlığıHalil Ibrahim BEYAZ36686610163668661016cide.liman@udhb.gov.tr
51Amasra Liman BaşkanlığıAli SAFI37831510053783151524amasra.liman@udhb.gov.tr;ali.safi74@yahoo.com
52Bartin Liman BaşkanlığıHasan ÖZER37823861513782386905bartin.liman@udhb.gov.tr;hasan.ozer@udhb.gov.tr
53Gerze Liman BaşkanlığıRüstem AKÇAY36871810023687181002rustem.akcay@denizcilik.gov.t
;gerze.liman@udhb.gov.tr
54Mersin Liman BaşkanlığıSavaş Çakmak32434158113243415877savas.cakmak@udhb.gov.t
;mersin.liman@udhab.gov.tr
55Iskenderun Liman BaşkanlığıAli BASUT32661411923266140226alibasut@yahoo.com
iskenderunliman@denizcilik.gov.tr
56Botas Liman BaşkanlığıBekir YILDIZ32263921393226392140baskanyildiz@yahoo.com
baskanyildiz@yahoo.com.tr
57Tasucu Liman BaşkanlığıMustafa YILMAZ32474140043247414004m.yilmaz@denizcilik.gov.tr
tasucu.liman@udhb.gov.tr
58Anamur Liman BaşkanlığıZ.Muammer MEREV32481450923248167365zeki.merev@denizcilik.gov.t
;anamur.liman@udhb.gov.tr
59Trabzon Liman BaşkanlığıIhsan GÜMRÜKCÜ46232685554623265907ihsan0061@yahoo.com
trabzon.liman@udhb.gov.tr
60Vakfikebir Liman BaşkanlığıUgur UZUNOGLU46284150294628415029vakfikebirlimanbsk@gmail.com
vakfikebir.liman@udhb.gov.tr
61Sürmene Liman BaşkanlığıMurat ÖZBEN46274610124627461012mozben64@gmail.com;surmene.liman@udhb.gov.tr
62Rize Liman BaşkanlığıSeyfettin CEYLAN46422333894642234880seyfettinceylan@gmail.com
rizelimanbaskanligi@gmail.com
63Giresun Liman BaşkanlığıErhan Zeynel45421611064542160671e.zeynel@hotmail.com;giresun.liman@udhb.gov.tr
64Tirebolu Liman BaşkanlığıSükrü GÜLAY45441140734544115283sukru.gulay@hotmail.com;tirebolu.liman@udhb.gov.tr
65Görele Liman BaşkanlığıMuhammet KAYACI45451310474545136047kayaci28@hotmail.com;gorele.liman@udhb.gov.tr
66Pazar Liman BaşkanlığıSelahattin ERDEMIR46461210714646123833pazar.liman@udhb.gov.tr
67Hopa Liman Başkanlığıİshak ÖZDEMİR46635140674663517542ishakozd@gmail.com;hopa.liman@udhb.gov.tr
68Tatvan Liman BaşkanlığıAbdurrahman AKİ43482735194348273507tatvan.liman@udhb.gov.tr
69Firat Liman BaşkanlığıEnsar ERDEM42423636974242363698firat.liman@udhb.gov.tr

balast.pdf - 691 KB

balast.pdf - 691 KB

Gemilerde balast operasyonları,nasıl ve neden yapılmalı gibi birçok sorunun cevabını bulacağınız çalışma notları bu kaynaktadır.
İyi çalışmalar dilerim.

Alametler(2).pdf - 4 MB

Alametler(2).pdf - 4 MB

Gemi adamları kıyafetleri ve idare tarafından yayınlanmış alamaetler.

Denizciler Ne İster?

Denizciler ne ister?

Denizciler ne ister biliyor musunuz?Öyle görkemli hayatlarda gözü yoktur denizcinin.İster aşağısında ister yukarısında olsun geminin.Denizci hak ister,hak edilmeyi ister.Bazen ana kucağı gibi olan bazen de azraili olan denize aşık olandır denizci.Aslında öyle pek birşey istemezler.Belki uzak ülkelerin soğuk denizlerinde belki de ikinci sınıf bir meyhane de modası geçmiş ecnebi bir fahişeyle beraber hiç anlamadığı bir dili konuşmaya çalışıp bir an için duraksayıp,elindeki kadehi ağzına götürüp,beyninde canlandırdığı tüm küfürleri patlatarak hayata lanet edendir denizci.Zordur denizci milletine hayat,ister yıllarını ver akademik eğitim yap istersen köyünden çık git o gemiye.Adı üzerinde hepsinin,denizci.
Bakmayın güldüklerine,aslında hepsinin içinde geleceğe dair endişeler vardır.Birçoğu üç-beş yıl yapar bırakırım diye hesap eder ama o üç-beş yıl sadece başlangıçtır.Sonun başlangıcıdır.Bugünler yarınları kovalar,yarınlar öbür günleri.Gün gelir devran döner,denizci karada iş bulur ama bu defa da sudan çıkmış balığa döner.Yapamazlar karada denizciler.Ama öyle ama böyle bir yolunu bulup seyr ü sefer günlerine dönerler.Yapamazlar karada denizciler,herkesin herkese kazık atmaya çalıştığı dışı görkemli ama içini bok götüren caf caflı şirketlerde.Denizci en alttaki adamla bile kardeş olmayı öğrenmiştir gemide.Karada yapamaz denizci.Kavganın militan yapısını aşılamıştır ruhuna denizci ve bu yüzdendir hayata olan korkusuz bakışı.Ne korkutabilir ki bu hayatta onu?En azgın dalgalarla boğuşmuş,belki birkaç defa çömelip buraya kadar kısmına gelmiş,ölümlere yetişmemiş,doğumlara geç kalmış!Bir kavgadır tutturmuş gider.He ya!Bu kavga denizcinin ekmek kavgasıdır,bu kavga ki denizcinin alın teridir.
Denizci Dünya'nın arısıdır.O durursa üretim durur,tüketim durur,hayat durur...Bakmayın fizikle,matematikle yürüdüğüne bu gemilerin,en büyük pay kavganın payıdır.Ya yüzdürürsün ya ölürsün.Ya olur ya da ölür.
Hayat dört duvardır denizciye...Üstte gök,altta ise mavi deniz.Vira bismillah der çıkar yola...Hayat budur denizciye...Ekmeği tuzlu olur denizcinin parası ile pul kadar değersiz.Hep yalıda oturan zengin ağababanın evladı muamelesi yapılır denizciye.Para boldur onda...İşte bu algı yüzünden denizci zıpkın gibi delikanlıyken başladığı mesleğini,bırakın üç beş yılını,eli ayağı titremeye başladığı zaman bırakabilir.
Gurbeti en iyi onlar bilir,hasreti en iyi onlar bilir.Hani,evine geldiğinde sevinçten mi yoksa hüzünden mi bilinmez ama hüngür hüngür ağlamak ister denizci.Zordur hayat ona.
Bıkmışlardır insanların abuk subuk önyargılarından.Her limanda sevgili edinmişlerdir ama gel gör ki bu kelimeyle öyle zıtlaşmışlardır ki denize eve,evine,yuvasına,son limanına hasret kalmıştır...
Denizcilik zor iştir,yapana...

2 Şubat 2014 Pazar

En_cok_kullanilan_kelimeler_listesi.doc - 399 KB

En_cok_kullanilan_kelimeler_listesi.doc - 399 KB

İngilizce de en çok kullanılan kelimelerin yer aldığı güzel bir çalışma kaynağı.Öğrencilerin veya günlük ingilizce konuşmalarına ve telaffuzlarına ihtiyacı olan herkesin arşivlerinde bulundurması gerekli bir dosya.