LPG NEDİR?
|
LPG (likit petrol gazları), basınç uygulanarak
sıvılaştırıldığında hacmi önemli ölçüde azalır. Bu özelliği ile taşıma,
depolama ve ölçme işlemleri kolaylıkla yapılabilmektedir. Kullanım
esnasında, basıncı düşürülerek havadan aldığı ısı ile gaz haline dönüşür ve
gaz fazında kullanılır.
Kokusuz ve renksiz bir enerji kaynağı
LPG'nin tanımı ve
özellikleri
LPG (Likit petrol gazları), doğal olarak yeraltındaki gaz birikimlerinden
sağlanacağı gibi, petrolün damıtılması ve parçalanması sırasında elde
edilen ve basınç altında sıvılaştıran propan, bütan ve bu gazların
oluşturduğu hidrokarbon karışımlardan da elde edilir. LPG, basınç
uygulanarak sıvılaştırılır. Sıvılaştırılmış LPG'nin hacmi düşer ve taşıma,
depolama, ölçme işlemleri kolaylıkla yapılır. Basınçlı kaplar içerisinde
sıvı halde depolanan LPG, kullanıldığı cihaza transfer edilirken uygulanan
basıncın kaldırılması ile gaz hale geçer ve gaz fazında kullanılır.
Normalde renksiz ve kokusuz olan LPG, bulunduğu ortamda kullanıcılar
tarafından kolaylıkla ayırt edilmesi için, etil merkaptan ile
kokulandırılarak tüketiciye sunulur.
Kullanım Alanları
LPG'nin üç kullanım alanı bulunmaktadır: Tüpgaz, Otogaz ve Dökme LPG. Kolay
taşınabilme özelliği ve ısıl değerinin yüksek olması dolayısıyla her
ihtiyaca cevap verebilen LPG, endüstriden, konut kullanımına kadar birçok
alanda kullanılmaktadır. Yanma sırasında meydana getirdiği ısı ve enerji
miktarı olarak doğal gaz ve hava gazı ile paralel özellikler taşımaktadır.
Bunun yanında bakım gerektirmemesi ve üstün emniyet özellikleri ile ön
plana çıkmakta ve tüketiciye büyük kolaylık sağlamaktadır. LPG yani
'Liquefied Petroleum Gases' (Sıvılaştırılmış Petrol Gazları), ham petrolün
rafinerilerde benzin, mazot, gibi türevlere ayrıştırılmasıyla açığa çıkan
veya bazı bölgelerde tabiattan serbest olarak çıkarılan propan ve bütan
gazlarının karışımına verilen ad. Havadan ağır yanıcı bir gaz olan LPG'nin
Türkiye'de karışım oranı yüzde 30 propan ve yüzde 70 bütan. LPG, ülkemizde
endüstriyel işletmelerde, evlerde enerji, ısınma ve aydınlatmada
kullanılıyor. Aynı zamanda otomobillerde yaygın olarak kullanılan
"çevre dostu" bir yakıt. Benzine göre daha düşük egzoz emisyon
değerlerine sahip olduğu için, çevre bilinci gelişmiş ülkelerde "temiz
ve alternatif bir yakıt" olarak değerlendiriliyor. LPG'nin önemli bir
özelliği de temiz yanması. Atık gazı içerisinde en zehirli olan kükürt
dioksit ve kurşun bulunmuyor. Karbonmonoksit miktarı, benzine göre 10 kat
daha az. Kurşunsuz benzinde dahi oluşan zehirli kansorejen polimerler
LPG'de oluşmuyor. Hava
kirliliğine sebep olmaması nedeniyle kanser riskini çok
büyük oranda azaltıyor, dünyanın ısınması sonucu oluşan sera etkisini
zayıflatıyor ve iklim değişikliklerini dengeliyor. Bu nedenle bütün
gelişmiş ülkelerde LPG kullanımı teşvik ediliyor. Örneğin Tokyo'da 1980
yılından bu yana ticari taksilerde kullanımı zorunlu. İtalya'da LPG
dönüşümü yaptıran araçlar 3 yıl vergiden muaf tutuluyor.
|
LPG'li araç |
Aşırı hava kirliliği olan günlerde uygulanan trafiğe çıkma yasağı, LPG'li
araçlara uygulanmıyor. Belçika'da LPG kullanımından vergi alınmıyor.
Bunların yanı sıra benzine göre daha ucuz olması da LPG'ye ilgiyi
artırıyor. Ayrıca LPG'nin, araçlarda yağ değişim periyotlarının uzaması ve
daha az karbon artıkları nedeniyle daha temiz motor sağladığı da biliniyor.
Makine Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şube Müdürü Faruk Sevim, 1994-98
arasında LPG'ye denetimsiz geçişler yaşandığını hatırlatarak, "Bu 4 yıl
boyunca herkes istediğini yaptı, Bakanlık da seyretti, 1998'de bir
yönetmelik çıkarıldı, yani denetim başladı artık" dedi. Yönetmeliğe
göre, dönüşümü yapan firmaların Sanayi Bakanlığı'ndan yetki belgesi ve
MMO'dan onay alması gerekiyordu ve araçlar MMO'ya getirilip, kontrol
ediliyordu. Ancak 2000 yılında bütün araçların MMO'ya getirilmesi hükmünden
vazgeçildi. Bakanlığın bu denetimi, montajı yapan firmalara devretmesinin
yanlış olduğunu belirten Sevim, İstanbul'da LPG dönüşümü yapmaya yetkili 16
firma bulunduğunu ve bunların dışındakilerin dönüşüm yapamayacaklarını
kaydetti.
LPG dönüşümü yaptıran araçların 2 yılda bir, ticari taksilerin de yılda bir
kontrolleri bulunuyor. Bu kontrol, araçların muayenesinin yapılması için
zorunlu ve MMO'ya gidilmesi mecburiyeti var. Faruk Sevim, "İstanbul'da
yaklaşık 188 bin kayıtlı LPG'li araç var ve bu araçların ortalama 2 yılda
geldiğini düşünürsek, yılda ortalama 100 bin aracın kontrole gelmesi lâzım.
Ancak bize gelen araç sayısı geçen yıl 23 bin idi. Yani araçların yüzde
75-80'i kontrolsüz. Bir de ruhsatına işlettirmeyenler var; onlar da 100-150
bin olsa, İstanbul'da denetimsiz dolaşan 250 bin araç var" dedi. Halk
arasında "tüpgaz" adıyla bilinen (sıvılaştırılmış petrol gazı)
LPG renksiz ve kokusuz bir gazdır.
Doğalgaz veya ham petrolden arıtılan LPG çelik tank veya depolarla basınç
altına alınarak likit ve gaz halinde tüketiciye sunulur.
Gazın bileşimi %70
bütan, %30 propandır.
Temiz ve çevre dostu bir yakıt olan LPG, yandığında egzoz gazı,
karbonmonoksit gibi çevreyi kirletici gazlar çıkarmaz, kül bırakmaz.
Gaz halinde yanma odasına gelen LPG diğer yakıtlar gibi asit ve karbon
atığı bırakmadığı için motorun daha verimli çalışmasını sağlar.
LPG aynı zamanda Otomobillerde yaygın olarak kullanılan "çevre
dostu" bir yakıt. Benzinli ve dizel motorlara göre daha düşük egzoz
emisyon değerlerine sahip olduğu için otogaz, çevre bilinci gelişmiş
ülkelerde "temiz ve alternatif bir yakıt" olarak hem çevreci
hemde ekonomik yönü ile tercih ediliyor. Otomobillerde kullanılan LPG benzine
nazaran %10 daha yüksek oktan değeri taşımaktadır. Bu yüksek oktan sebebi
ile daha verimli çalışma gözlenebilir.
Olası sızıntı ve kaçak durumlarının algılanabilmesi için rafineriler bu
ürünü Etil Merkaptan ile kokulandırırlar.
Otomotiv Sektöründe
LPG
1930 lu yıllardan beri otomotiv sektöründe kullanılan LPG gelişen teknoloji
ve yeni nesil araç motorlarına uyum sağlamayı başarmış alternatif yakıt
olarak kullanımı gerek çevreci gerekse ekonomik olması sebebi ile yükselen
bir grafik sergilemektedir.
Yalnız otomotiv sektöründe değil deniz motorlarında, motorsikletlerde de
kullanılmaya başlamış bazı üretici markaların standart fabrika üretiminde
müşterilerine seçenek olarak sunulmuştur. Dünya standardı olan ECER 67-01
standartları 2005 ağustos ayından itibaren ülkemizde de uygulanmaya
başlamış olup ülkemizde montajı yapılan ürünler ve markalar yetkili
kurumlar denetiminde güvenli bir şekilde piyasaya sunulması ve bu
standartlarda montaj yapılması sağlanmıştır. Bu standartta da yine yüksek
güvenlik önlemleri ön planda tutulmuştur. Sonuç olarak çalışan sistemin
kaynağı olan LPG EPDK tarafından yapılan çalışmalar ile standarda
getirilerek daha verimli ve sorunsuz çalışan bir sistem sahibi olmamıza
yardımcı olacak şartları uygulamaya geçirmiştir.
İnanıyorumki LPG sektöründe Avrupa ülkelerindeki bilinçli LPG kullanımı
ülkemizdeki bu çalışmalar ile daha iyi düzeye gelecektir.
|
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder